در قالب word و در 22 صفحه، قابل ویرایش.
فضاي سه بعدي يك مكعب تعريف شده يا حتي از يك فضاي داخل رايانه ميباشد كه توسط max نيز مي توان يك شي را در فضاي مجازي مفقود كرد.
مختصات coordinates
در فضاي سه بعدي كوچكتري نحيه اي كه اشغال مي شود. را نقطه point مينامند.
هر نقطه با مجموعه منحصر به فردي از اعداد يعني مختصات آن تعريف مي شود به عنوان مثال نقطه o,o , o معرف نقطه مركزي فضاي سه بعدي كه مبدا ناميده مي شود.
هر نقطه در فضاي مجازي داراي سه مختصات است كه معرف ارتفاع و عمق آن نقطه مي باشد به اين ترتيب هر نقطه معرف يك محور منفرد در فضاي مجازي ميباشد.
محور Axes
محور خطي فرضي در فضاي مجازي است كه جهت خاصي را تعريف نموده و نشان مي دهد سه محور استاندارد در برنامه max وجود دارند كه همان محور z ارتفاع hight شيء است.
درك مفهوم نماي ديد
اشيا در max مستلزم نماي ديد هستند. نماي ديد موقعيتي است داخل با اطراف فضاي مجازي كه معرف مكاني كاربران خواهد بود. نماهاي ديد مشابه درگاههاي ديد در برنامه max مي باشند كه نمايي به طرف فضاي سه بعدي از نمادهاي ديد تصوير بوجود مي آورند.
برنامه max داراي مجموعه پيش فرض شامل چهار نماي ديد تصوير است. بالا (top)، چپ (left)، راست (Right) نماي پرپكتيو، به طور پيش فرض در نماي بالايي محور x به صورت افقي محور y را به صورت عمود و محور z را از صحنه بيورن مي رود تا عمق زاويه را به شما نشان دهد.
نورها Hights
تاكنون در اطراف محيط سه بعدي برنامه max درون تاريكي گردش نمودهايد. با استفاده از نورها اشياء را روشن نموده و مي توانيد آنها را در حالت رندر شدن نهايي مشاهده نمائيد برنامه max در اصل دو نور پيش فرض براي روشن كردن صحنه ايجاد ميكند مي توانيد نورهاي دلخواهتان را خلق كنيد تا زندگي در صحنه ها را آسانتر و مفرح تر سازيد.
نورهاي سه بعدي مشابه نورهاي عكاسي عمل مي كنند و مي توانيد آنها را هر جايي موقعيت دهي نمائيد و اگر اشياء به سمت اين نورها برامده شوند نورها پائين نمي افتد.
نورهاي محيطي Omni Lights: كه شبيه حبابهايي خالي بوده و نور را در كليه جهات پخش ميكند.
نورهاي متمركز Spot Light: اين نورها جهت دار هستند. اما براي شبيه سازي منابع نور نظير خورشيد استفاده مي شوند.
نورهاي محيطي Ambient Light: همه جاي صحنه حاضر بوده و كليه سطوح را به طور يكسان روشن ميكند و يك درخشندگي پايدار در سراسر صحنه استفاده مي شود.